Met de trein naar Villa Annabelle in Winterberg

By 4 februari 2014 november 26th, 2017 de reis
Trein naar Winterberg

trein-siedlinghausen-villa-annabelleVoor 49 euro reis je eerste klas naar dat enige dorp in Sauerland, vlak bij Winterberg. En voor 49 euro eventueel aangevuld met een paar euro’s voor een plaatsreservering in een ICE trein je ook weer terug.
Siedlinghausen: Een dorp, waar niet op een stukje lei meer of minder is gekeken.Bijna alle gevels en daken van de veelal riante huizen, villa’s inderdaad, zijn er op sierlijke wijze mee bedekt. Siedlinghausen : Zo’n kwartier boven Winterberg en de plek waar Villa Annabelle uit haar schulp aan het kruipen is dankzij een intense renovatie met behoud van karakter!

Met de trein naar Winterberg

Er zijn twee manieren om naar S. te sporen…… Die twee spoorwegen komen in Dortmund samen, want daar start de Sauerland Express! Een trein naar Winterberg, die ook Siedlinghausen aandoet. Deze trein ronkt na Dortmund al spoedig de heuvels tot bergjes van Sauerland in. De Express, zijn naam is nogal over de top, want zij doet er 90 minuten over om langs de vele stationnetjes te trekken. Maar………… het is een geweldige rit, soms vlak langs rotsen, parallel aan snel stromende beken, door fraaie dalen omzoomd met bossen. Boeiend van begin tot einde. En…..dat einde, het station van Siedlinghausen, mag er ook wezen: onthutsend in zijn eenvoud: naast de rails een strookje grijze gravel. De conducteur zei al iets extra’s over deze stop. Het zal wel zoiets zijn geweest als: voorzichtig met uitstappen, perron ontbreekt!…………… Een groot parkeerterrein opgetrokken uit het zelfde materiaal doet vermoeden dat er ergens verderop een weg zal zijn naar het dorp. Richtingaanduidingen ontbreken……………… richting kerktoren is waarschijnlijk het devies.

Siedlinghausen vanaf Nijkerk:

villa-annabelle-station-siedlinghausenHeen treinde ik via Amersfoort naar Enschede. Daar stapte ik over op het treintje naar Münster. In 5 kwartier tufte ik daar via Gronau naar toe, vele stationnetjes werden met een bezoekje vereerd. (Vast ook een Express) Ik keek wel even op, toen in Gronau zonder een woord van het spoorpersoneel de motor en lichten van de trein doofden. Maar alle passagiers bleven rustig zitten………….. In Münster stapte ik over in de ICE naar Dortmund. Heerlijke rit van 30 minuten, schitterend landschap met o.a. 2 reeën in het groen. En dat bekeken vanaf het luxe leer van de 1e klas coupé. Pijnpuntje was dat deze 1e klas-coupés voorin de trein zaten en ik dus in Dortmund een heel perron over moest rennen om via een trap af en een weer op om op het perron te geraken, waar die Sauerland Express stond. Ik had daar maar 8 minuten voor, maar …….kon nog 4 minuten uithijgen voor de Express Dortmund verliet. Uiteraard ook weer 1e klas. Geen leder ditmaal. Wel weer een zitplaats vlak achter de machinist!

Siedlinghausen Nijkerk

Terug in dezelfde tijd van 5 uur en 41 minuten voerden de diverse treinen me vanaf Dortmund via Oberhausen (met weer zo’n alle stations aandoende boemel, pardon Express) naar Utrecht (met de ICE, waarvoor voor 4 euro op een gereserveerde stoel in dat verrukkelijke leer en om de feestvreugde te verhogen met bedienend personeel. Lekkere koffie!) En in Utrecht met de stoptrein naar Zwolle terug naar Nijkerk.

De overstaptijden:

Stationsklok Siedlinghausen

Cruciaal bij reizen, waarbij 5 treinen nodig zijn om op de plek van bestemming te geraken, zijn de aansluitingen. Beetje aansluiten is fijn (een uur wachten op een sneu station zonder de luxe van een Starbuck of andere koffieketen is niet fijn) maar te nipt is zeer stressvol, want een minuutje vertraging is zo opgelopen. En nog een minuutje is ook niet ongewoon. De overstaptijden in de beschreven reis zijn goed, zeker als je de weg weet. Je haalt De Sauerland Express flink doorstappend prima. Maar flink doorstappen tot lichte draf is wel aan te bevelen! Ook de overstap in Nijkerk is nipt, maar daar ken ik de weg! De overige overstaptijden zijn riant: in Enschede 11 minuten, in Münster 18 minuten, in Dortmund 8 minuten. Het staat allemaal op de uitdraai van de Hispeed. Tip: print de latere reis die hetzelfde traject volgt ook uit…………….voor geval dat. Tenzij het overleggen met het Duitse spoorwegpersoneel geen enkel punt is.
Ik vind dat in het Nederlands soms al zo’n crime.

Truus Visser, Zeewolde